Beszéljünk a konkurenciáról

2022.12.28

Konkurencia mindig is volt és lesz. Sorra vehetjük a nagy cégeket és a kis vállalkozásokat is. A vásárló/vendég saját döntési joggal rendelkezik. Joga van eldönteni hova megy, kinél vásárol, kinél választja az adott szolgáltatást. Nincs ezzel semmi probléma! 

27 éve dolgozom a szépségszakmában, mindig is voltak konkurenciáim. Kezdőként nyilván kevés eséllyel indultam, de azóta rengeteg dolgot tapasztaltam. Az utóbbi 10 évben Ausztria exkluzív wellness hoteleiben dolgoztam. Volt, hogy 4-en, volt, hogy 10-en dolgoztunk a wellness részlegen, és olyan is volt, hogy a vezetőjük voltam. Volt köztünk csak masszőr, volt aki a kozmetika, pedikűr, masszázs, testkezelések minden területén dolgozott -köztük én is. Munka terén sosem volt köztünk féltékenység. Egyrészt tudtuk, hogy alkalmazottként ennyi vendég mellett mindegyikünk munkájára szükség van, másrészt, hogy mindegyikünk egyedi. Ha 20 masszőrhöz, kozmetikushoz, pedikűröshöz mész, 20 egyedi masszázst, kezelést fogsz kapni. Miért? Mert mindegyik máshol tanult, mást tapasztalt, mások az igényei és mindegyikünk beleviszi a saját egyéniségét az adott kezelésbe.

Menjünk egy picit át más területekre, és vegyük csak a saját városunkat Paksot, de bármelyik kisebb vagy nagyobb várost megemlíthetem. Élelmiszeripar: Van nálunk, Tesco, Aldi, Spar, Lidl, Coop, minden élelmiszerhálózat megél. Vannak vásárlók, akik az akciókat keresik, itt is-ott is vásárolnak, hol, milyen akciókat találnak. Vannak, akik hűségesek a Tescóért,  mert az nagy, egy helyen mindent megtalálnak, nem fecsérelnek időt több bolt körbejárásával. De ha csak pár dologra van szükségünk, meglátogatjuk a legközelebb lévő Spart, és ott vásárolunk be. És ha minden zárva van, de mégis szükségünk van valamire, igénybe vehetjük a Tom Marketet, mert az mindig nyitva van. 

Lépjünk tovább! Több virágüzlet, könyvelőiroda, ügyvéd, étterem, cukrászda van a városunkban, ki-ki válogathat kedvére. Oda megyünk enni, ahol jobban tetszik a menü ajánlat, ott veszünk virágot, ahol szebbek, frissebbek, és ott veszünk süteményt, ahol jobban ízlik. Van/volt ebből valaha is probléma? Nem hiszem. Mindegyik megél. 

És akkor jön a mi területünk, a szolgáltatás. Rengeteg fodrász, kozmetikus, körmös és masszőr is van a városunkban. Amíg hetekre előre kell bejelentkezni hozzájuk, addig nincs gond. Legutóbb Ausztriából hazatérve, masszőrt kerestem. Beírtam a Pakson hallottam csoportba, hogy balesetem után masszőrt keresek. Mindössze 3 válasz érkezett. Az elsőt fel is hívtam, a hölgy azt mondta, ő már nem tud új vendéget vállalni. A második a gyógyfürdőben volt, többnyire beutalós rendszerrel dolgoznak, a harmadik nem is volt paksi. Akkor kérdezem én van még lehetőség? De mennyire!

Nem is tudom kiknek írom ezt a bejegyzést, a magam erősítésére vagy esetleg olyan társaimnak, akik új vállalkozás beindításán gondolkoznak, de esetleg félve indulnak neki. Egy a lényeg! Ha jó vagy a szakmádban, meg is lesz a vendégköröd. Ha elég képzett vagy, ha folyamatosan fejleszted magad, ha a vendégelégedettség a legfőbb a számodra, és ha bízol magadban, nincs mitől tartanod.

És végül jöjjön az ok, amiért megírtam ezt a bejegyzést: 

Végeztem kutatásokat, kik a konkrenciáim, hány masszőr van Pakson, kik, milyen áron dolgoznak. Sajnos ez utóbbira volt a legkevesebb találat. Én is szoktam szolgáltatásokat igénybe venni. De a weboldalakat átnézve -ami legtöbbször egy facebook oldalban ki is merült- az árakról információt nem találtam. Engedjétek meg, hogy egy picit visszatérjek a Tesco esetére! Termékek tömkelegét találjuk, több cégtől. El tudom dönteni, hogy az olcsóbb terméket választom, vagy a minőséget, mert kint vannak az árak. Ha nem ismerem a termékeket, legfeljebb teszek egy próbát, megkóstolom. De hogy tudnánk biztonságosan vásárolni, ha nem lennének kint az árak? Hogy tudunk szolgáltatásra bejelentkezni, ha nem tudjuk mennyi pénzt vigyünk magunkkal? Ha vállaljuk a szolgáltatásainkat, vállalnunk kell az árainkat is. Erről bővebben egy másik bejegyzésben ejtek szót. 

Minden vendégnek joga van eldönteni, kinél vásárol, kinél vesz igénybe szolgáltatást. Van, aki hűséges a masszőréhez, kozmetikusához, nem váltana, erkölcsi okokból sem. Van, aki kíváncsi, és próbát tesz, milyen a másik, esetleg váltani is fog, mert a másikkal elégedettebb. Van, aki azt mondja, az egyiknél ez tetszett, a másiknál az, mikor, mire van szüksége, úgy foglal időpontot. És van a negyedik, aki nem talál időpontot senkinél, pedig szüksége lenne a kezelésre. De jó, hogy épp most indítottam vállalkozást...

És egy utolsó gondolat, higyj magadban! 

Én hiszek magamban. Biztos vagyok benne, hogy kollégáim, kolléganőim -szándékosan nem nevezem őket konkurenciának- nagyon jól és lelkiismeretesen végzik a munkájukat, és rengeteg visszatérő vendéggel büszkélkedhetnek. Viszont én tudok olyat nyújtani a vendégeimnek, amit ők nem, és ők is olyat, amit én nem. Ettől vagyunk mások, különlegesek, egyediek. És nekem ez volt fontos, ez volt a célom. Olyat csinálni és úgy csinálni, ami még itt nincs. És azt hiszem sikerült!

Nem hiszem hogy van olyan, hogy jó vagy rossz. De abban hiszek, hogy van jobb és még jobb! Ha szeretnéd megtapasztalni, mi ez a más, ami több, amit eddig csak kerestél, tégy egy próbát! Gyere el, próbáld ki! Ha visszamész a kedvenc masszőrödhöz szolidaritásból vagy jobb tapasztalat miatt, abból sem lesz semmi gond. De honnan tudnád, mi az a plusz, ha ki sem próbálod? :)